زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

نماز خواندن به پهلو (قرآن)





در این مقاله به بررسی ذکر خدا، نماز خواندن انسان در حالت‌های مختلف خصوصا با اشاره به معذورین، بحث می‌کند.


۱ - نماز خواندن انسان ناتوان



الذین یذکرون الله قیـما وقعودا وعلی جنوبهم...«مسلما در آفرینش آسمان‌ها و زمین و آمد و رفت شب و روز، نشانه‌های (روشنی) برای صاحبان خرد و عقل است. همان‌ها که خدا را در حال ایستادن و نشستن و آنگاه که بر پهلو خوابیده‌اند، یاد می‌کنند، و در اسرار آفرینش آسمان‌ها و زمین می‌اندیشند، (و می‌گویند) بار الها این را بیهوده نیافریده‌ای، منزهی تو، ما را از عذاب آتش نگاه دار».
(امام باقر علیه‌السّلام درباره آیه مزبور فرمود: ... «قیاما» مربوط به افراد سالم، «قعودا» به افراد مریض «و علی جنوبهم» به افراد علیل که دردمندتر از کسی است که به حال نشسته نماز می‌خواند.).

۲ - روشن‌ترین راه خداشناسی



آیات قرآن تنها برای خواندن نیست، بلکه برای فهم و درک مردم نازل شده و تلاوت و خواندن آیات مقدمه‌ای است، برای اندیشیدن، لذا در آیه فوق نخست اشاره به عظمت آفرینش آسمان و زمین کرده و می‌گوید: (در آفرینش آسمان‌ها و زمین و آمد و شد شب و روز نشانه‌های روشنی برای صاحبان خرد و اندیشمندان است (ان فی خلق السموات و الارض و اختلاف اللیل و النهار لایات لاولی الالباب).
و به این ترتیب مردم را به اندیشه در این آفرینش بزرگ جلب و جذب می‌کند، تا هر کس به اندازه پیمانه استعداد و تفکرش از این اقیانوس بیکران. سهمی ببرد و از سرچشمه صاف اسرار آفرینش سیراب گردد. و براستی، جهان آفرینش، و نقشه‌ای بدیع و طرح‌های زیبا و دل‌انگیز آن و نظامات خیره کننده‌ای که بر آنها حکومت می‌کند کتاب فوق‌العاده بزرگی است که هر حرف و کلمه آن دلیل بسیار روشن، بر وجود و یکتائی آفریدگار جهان است.

۳ - پانویس


 
۱. آل عمران/سوره۳، آیه۱۹۱.    
۲. عیاشی، محمد بن مسعود، تفسیر العیاشی، ج۱، ص۲۱۱.    
۳. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۳، ص۲۴۴.    


۴ - منبع



مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۷، ص۲۴۶، برگرفته از مقاله «نماز خواندن به پهلو».    


رده‌های این صفحه : موضوعات قرآنی | نماز




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.